”Kuluttajat haluavat tietää mistä tuotteet tulevat, ja miksi juuri nämä raaka-aineet on valittu,” Bernerin tuotekehityspäällikkö Taru Laitinen kertoo jo haastattelun alussa.

Laitinen johtaa kosmetiikan tuotekehitystiimiä, joka on keskittynyt vastaamaan kaikkein tarkimpien kuluttajien toivomuksiin. Hän on erikoistunut luonnonkosmetiikkaan, ja vastaa muun muassa Pure=Beauty ja Murumuru-sarjojen kehityksestä.

FoodFarmin hamppuöljyä jo pitkään käyttänyt Berner on rikkaan historian omaava suomalainen perheyritys. Bernerin valikoimaan kuuluu lukuisia kuluttajien rakastamia tuotemerkkejä, kuten XZ ja LV. Yritys toimii monialaisesti kuluttajatuotteiden, terveydenhuollon, maatalouden ja teollisuuden parissa ennen kaikkea Suomessa ja Pohjoismaissa.

FoodFarmin hamppuöljyraaka-aineen hankinnassa Berner tekee yhteistyötä kotimaisen Flinkenbergin kanssa. Kosmetiikkateollisuuden raaka-aineet ovat Flinkenbergin Chemicals -liiketoimintayksikön suurin asiakassegmentti.

Kotimaisuutta, vastuullisuutta ja yksinkertaisia ainesosalistoja

Taru Laitisen mukaan Berneriä kiinnostaa tuotteiden raaka-aineena kaikki, mikä on lähellä tuotettua. FoodFarmin tuotteet olivatkin selvä valinta, kun yritys kiinnostui hamppuöljyn soveltuvuudesta kosmetiikkatuotteisiin.

”Hamppuöljyssä meitä kiehtoo aivan erityisesti öljyn rasvahappokoostumus, jota avaamme mielellämme myös asiakkaille,” Laitinen selittää.

Öljyhamppu sisältää muun muassa kehon ja ihon hyvinvoinnille tärkeitä omega-3 ja omega-6-rasvahappoja optimaalisessa suhteessa. Kosmetiikkakäytössä hamppuöljyn erityisyys on sen luonnollisesti sisältämä gammalinoleenihappo (GLA), harvinainen, terveyden kannalta tärkeä yhdiste.

”Hamppuöljyssä meitä kiehtoo aivan erityisesti öljyn rasvahappokoostumus.”

Hamppuöljyn varaan rakentuvat tuotteet loistavat Bernerin Pure=Beauty-sarjassa. Tiukkojen ekosertifiointikriteerien mukaisesti kehitetty sarja on syntynyt halusta tarjota yksinkertaisia mutta tehokkaita ihonhoitotuotteita, jotka eivät sisällä mitään ylimääräistä.

Tietoisuus kehon ja luonnon hyvinvoinnista kasvaa

FoodFarmin hamppuöljyä sisältäviä tuotteita sarjassa ovat muun muassa monikäyttöinen Arctic Treatment -öljy sekä seerumimainen Youth Booster, johon hamppu valikoitui korkean GLA-pitoisuutensa ansiosta. Kuluttaja löytää Pure=Beauty-sarjan tuotteet esimerkiksi Sokoksista ja Stockmannilta.

Laitinen kertoo, että inspiraatio Pure=Beauty-tuotteiden taustalla on yksinkertainen: kuluttajien tietoisuus omasta ja luonnon hyvinvoinnista kasvaa nopeasti. ”Mielestämme vastuullisuus ei saa jäädä pelkäksi mainoslauseeksi. Sen pitää näkyä konkreettisesti siinä, miten tuotteet kehitetään ja mistä raaka-aineet tulevat.”

Saumatonta yhteistyötä

Öljyhampputuotteissa kiinnostaakin Laitisen mukaan tuotantoketjun jäljitettävyys sekä tuotannon ekologinen vastuullisuus. Hampun kasvatuksessa ei käytetä kemiallisia torjunta-aineita, ja hamppu sitoo kasvaessaan ilmakehän hiilidioksidia jopa kaksi kertaa puita paremmin.

FoodFarmin kotimainen hamppuöljy on täyttänyt Bernerin vaatimukset niin laadun kuin jäljitettävyydenkin osalta. FoodFarmin sopimusviljelytykseen perustuva tuotantoprosessi mahdollistaa tuotantoketjun aukottoman jäljitettävyyden yksittäiseen peltolohkoon asti.

Bernerillä ei kuitenkaan tyydytä hyvään, vaan katsotaan tulevaisuuteen. Luonnonkosmetiikan kasvava kysyntä ja kiinnostus öljyhampun kaltaisiin monipuolisiin raaka-aineisiin avaavat uusia mahdollisuuksia.

”Olemme todella kiinnostuneita laajentamaan yhteistyötä hamppuöljystä myös muihin mahdollisiin hampusta saataviin raaka-aineisiin. Tuotekehitys ei pysähdy tähän,” Laitinen summaa.

Kiinnostuitko öljyhampusta? Ota meihin yhteyttä, tarjoamme korkealaatuisia hamppuraaka-aineita sekä asiantuntevaa tukea tuotekehitykseen!